Real Time Web Analytics پرسش و پاسخ Elam

SEO

اصطلاحات SEO - قسمت اول

نویسنده : کامران جعفری
تاریخ انتشار:
19:12:25 1394-08-20
توضیح و بررسی اصطلاحات مورد استفاده در مبحث SEO

هر موضوع و فعالیتی اصطلاحات مربوط به خود را داراست. مبحث SEO نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به توضیح مهم ترین اصطلاحات مورد استفاده در SEO می پردازیم. با لرن روت همراه باشید.

در ابتدا بهتر است ترتیب مراحلی که برای ظاهر شدن یک صفحه در نتایج جستجوی گوگل طی می شود را بررسی کنیم. در ابتدا محتوای صفحه شما خزیده می شود(Crawl). پس از آن صفحه شما شاخص گذاری شده و از لحاظ محتوا آنالیز و پیمایش می شود(Index). پس از این دو مرحله است که صفحه ای از صفحات وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل به نمایش در خواهد آمد.
اکنون به تشریح اصطلاحات می پردازیم:

Crawl:
خزنده های گوگل، لینک ها و نقشه سایت ها(Sitemap) را دنبال می کنند تا لیستی از URL های عمومی در دسترس را تولید کرده و محتوای آنها را شاخص گذاری(Index) کنند. اکنون به توضیح اصطلاحات می پردازیم.

  • Property
    نام وب سایت و یا اپلیکیشنی است که شما به حساب کاربری Search Console خود افزوده اید. شما می توانید لیست آنها را در صفحه Homepage خود در Search Console ببینید.
  • Verify
    برای اثبات اینکه شما مالک وب سایت و یا اپلیکیشنی هستید که در قسمت قبل معرفی کردید، باید آن را اعتبارسنجی کنید. پیش از استفاده از امکانات Search Console نیاز است تا حتما آن را اعتبارسنجی کرده باشید. برای آموزش این بخش مقاله اعتبارسنجی وب سایت در گوگل را مطالعه کنید.
  • Googlebot
    به خرنده های وب گوگل گفته می شود. گوگل تعدادی Googlebot دارد که به صفحات شما از انواع مختلف دستگاه ها(تلفن های هوشمند، تلفن های نیمه هوشمند و رایانه های رومیزی) درخواست می دهند تا نتایج مختلف جستجوهای کاربران از این دستگاه ها را محاسبه کنند.
  • Canonical
    اگر شما یک صفحه را بر روی URLهای مختلفی قرار دهید، نتایج جستجوی شما بین این URLهای مختلف رقیق خواهد شد. در واقع از رتبه آن کاسته خواهد شد. برای مثال تصور کنید شما دو صفحه بصورت http://www.learnroute.ir/articles و http://learnroute.ir/articles دارید.در این حالت، گوگل این دو صفحه را، دو صفحه جدا در نظر می گیرد و در نتیجه، رتبه پایین تری برای این صفحات در مقابل حالتی که هردوی این صفحات برای گوگل بعنوان یک صفحه در نظر گرفته شوند در نظر گرفته خواهد شد. برای حل این مشکل باید در Search Console این موضوع را به گوگل نشان دهید که این دو صفحه یکی هستند و گوگل یکی از این حالات را بعنوان حالت رسمی در نظر گیرد.
  • robots.txt
    نام فایلی که در وب سایت شما قرار می گیرد تا به موتورهای جستجو نظیر گوگل اعلام کند که کدام صفحات نباید index شوند.
  • Sitemap
    لیستی از URLهای موجود در وب سایت شما که گوگل با استفاده از آن فرآیند خزش(Crawl) در صفحات وب سایت شما را آغاز خواهد کرد. برای آموزش ساخت Sitemap می توانید مقاله نحوه ساخت Sitemap را مطالعه کنید.

Index:

فرآیند مشاهده صفحات وب سایت شما و آنالیز و بررسی محتوای آن به منظور تشخیص بهترین نتیجه جستجوی مرتبط با جستجوی کاربراست.

  • Resources
    هر صفحه وبی به طور طبیعی منابع متعددی از قبیل فایل های CSS، Java Script و عکس ها را به همراه خود بارگذاری می کند. مطمئن باشید که Googlebot ها از دسترسی به این منابع بلاک نشده باشند زیرا بر Index صفحات شما تاثیر خواهد گذاشت.
  • Render
    به نمایش تمام صفحات شاخص گذاری شده شما به همراه منابع آن(فایل های CSS,Java Script و عکس ها) توسط گوگل به همان صورت که یک کاربر معمولی مشاهده می کند گفته می شود. گوگل این کار را به منظور آنالیز بهتر صفحات شما و تشخیص بهتر موضوع صفحه شما انجام می دهد.

 

برچسب ها:
مقالات مشابه
ویدیوهای مشابه