Real Time Web Analytics پرسش و پاسخ Elam

بازی موبایل

لرن اپ : بازی ایرانی راهرو

نویسنده : کامران جعفری
تاریخ انتشار:
10:11:27 1394-08-22
در این مقاله به بررسی بازی ایرانی راهرو می پدرازیم

این بار در رسانه ی لرن روت به سراغ یک بازی هیجانی و ترسناک ایرانی رفته ایم که توسط یک تیم ایرانی توانمند به سبک اول شخص و به صورت سه بعدی ساخته شده است. با این مقاله ی لرن روت همراه باشید تا بیشتر با بازی راهرو آشنا شوید.

هیجان و ترس در "راهرو" از نوع ایرانی
می توان به جرات بازی راهرو را یکی از اولین بازی های سه بعدی هیجان آور، ترسناک و معمایی ایرانی نام برد که به خوبی توانسته است هیجان، ترس و معما را در کنار هم قرار دهد به گونه ای که کسی که در حال بازی است بتواند بیشتر این حالات را حس کند. وجود موسیقی متناسب با داستان بازی و صداهای ناگهانی در بازی نیز بر این امر تاثیرگذار است. شما در این بازی باید در راهروهایی تاریک و ترسناک حرکت کنید و وسایل و ابزارهایی که آنجا هست را بردارید تا بتوانید به وسیله ی آن ها معماها را حل کنید. ولی بازی راهرو به همین جا ختم نمی شود بلکه در حین حرکت در راهروها و جمع کردن وسیله ها اتفاقات دیگری نیز برای شما می افتد که عنصر هیجان را به خوبی به بازی اضافه می کند. اتفاقاتی که نیاز است شما به هرشکل ممکن از آن ها عبور کنید تا بتوانید خانواده ی کاراکتر اصلی بازی را پیدا کنید. دلیل اصلی اینکه امیر بهمن پور کاراکتر اصلی بازی حاضر است این همه شکنجه و ترس و تهدید را تحمل کند فقط این است که بتواند خانواده اش را پیدا کند.

بازی موبایل راهرو

 

بازی موبایل راهرو

یکی از نکات خلاقانه بازی، نحوه ذخیره شدن مراحل است که باید کاراکتر بازی را به محلی برسانید و با وارد کردن یک کارت در دستگاه و زدن رمز کارت( که یافتن آن خود معمایی است)، بازی را ذخیره کنید. هم چنین در این بازی شما اشیا مختلفی خواهید یافت که در زمان های مختلفی از بازی به کار شما خواهند آمد. همه این اشیا در جعبه ای برای شما نگهداری می شوند.

بازی موبایل راهرو

 

بازی موبایل راهرو
بازی راهرو از لحاظ گرافیک سه بعدی خیلی کار کرده است ولی به جزئیات توجه زیادی نکرده است. شاید توجه بیشتر بر روی جزئیات می توانست مخاطبان را بیشتر جذب کند. این بازی ایرانی  دارای هزار خط دیالوگ است که در طول بازی خواهید شنید و علاوه بر آن، دیالوگ ها به صورت زیرنویس نیز نشان داده می شوند. از نکات جالب توجه آن وجود دیالوگ های متفاوت برای یک کار تکراری است که این موضوع نشان دهنده توجه سازندگان آن به زنده نگه داشتن هیجانات بازی کنندگان است. برای مثال هنگام تلاش برای باز کردن درب های قفل شده، 3 نوع دیالوگ مختلف بیان می شود. این بازی دارای دو زیرنویس فارسی و انگلیسی است ولی دوبله آن بصورت فارسی است. البته عدم وجود صداهای متناسب با حس و حال بازی کمی از هیجانات آن می کاهد. شاید استفاده از دوبلرهایی که جنس صدایی متناسب با حالات بازی دارند می توانست به جذابیت و هیجان بازی کمک زیادی کند.
در بازی راهرو بطور غیرمستقیم راهنمایی هایی می شود تا بازی کنندگان سرنخ هایی پیدا کنند. این شیوه راهنمایی بسیار مناسب خواهد بود از آن جهت که بازی کنندگان دچار سردرگمی نشوند و از طرفی هم هیجان بازی از بین نرود. برای مثال پس گذشت زمان اندکی از بازی، کاراکتر بازی اعلام می کند که "بهتر است لوله ها را دنبال کنم تا گم نشوم" . این به کاربر این اطمینان را می دهد که اگر لوله ها را دنبال کند مسیر درستی از بازی را انتخاب کرده و از طرفی هم هیجان بازی از بین نرفته است.
بازی راهرو با توجه به گرافیک سه بعدی خوبی که دارد نیازی به سخت افزار بالایی برای اجرای آن ندارد و گوشی های میان رده نیز می توانند آن را اجرا کنند البته باید این را نیز بیان کنم که این بازی روی گوشی های قدیمی با پردازنده ی Arm6 اجرا نخواهد شد که این یکی از معضلات بازی است.
این بازی به دلیل داشتن صحنه های خشن برای رده ی سنی 15 سال به بالا در نظر گرفته شده است.

کنترل بازی در راهرو به دو صورت امکان پذیر است که از طریق منوی تنظیمات قابل تنظیم خواهد بود. یکی از این حالات، حالت دکمه های چهار جهت است که مانند دکمه های جهت یابی کیبورد عمل می کند و دیگری حالت جوی استیک است که دقیقا همانند دسته های کنسول های بازی است و بازی با آنها در این سبک از بازی ها راحت تر است. همچنین در صورتی که گوشی شما خیلی مشخصات بالایی از لحاظ گرافیکی ندارد، می توانید در همان بخش تنظیمات گرافیک بازی را کاهش دهید.

بازی موبایل راهرو

بطور خلاصه بازی راهرو و امثال این بازی را می توان سکوهای پرتابی دانست برای تولید بازی هایی در سطح جهانی زیرا این بازی ها آنقدر حرفه ای نیستند که بتوانند در سطح جهانی عرضه شوند ولی با توجه به امکانات محدود و عدم پشتیبانی از سازندگان آن، تولید این چنین بازی ها بسیار امیدبخش خواهد بود که در صورت وجود حمایت همه جانبه، بازی هایی با کیفیت بالا و قابل رقابت در سطح جهانی عرضه شوند. رسانه لرن روت بعنوان گامی کوچک در حمایت از سازنده این بازی، مصاحبه ای اختصاصی را با سازنده این بازی، مهندس گلکار ترتیب داده است تا دغدغه های ایشان را بعنوان یک بازی ساز مستعد ایرانی منعکس کند. در ادامه می توانید متن مصاحبه با ایشان را مطالعه نمایید.


1.    آقای گلکار در ابتدا کمی در مورد خودتان توضیح دهید.
بنده ایمان گلکار هستم، کارشناس ارشد تجارت الکترونیکی از دانشگاه اصفهان. تشکر می کنم از اینکه این فرصت رو در اختیار بنده قرار دادید.
2.    از چه سالی شروع به فعالیت در این زمینه ها کردید؟
از سال 85 کار بازی سازی رو با دلفی و جی ال سین شروع کردم، بعد از مدتی به موتور بازی سازی گیم بریو روی آوردم و با عرضه نسخه 3 یونیتی، کار تخصصی خودم را با یونیتی ادامه دادم. در این بین ناخنک هایی هم به یو دی کی و کرای انجین زدم ولی هیچ وقت وارد جزییات تخصصی اونها نشدم.
3.    تیم تشکیل شده برای ساخت بازی راهرو چند نفر بودند؟
بیشتر پیاده سازی های فنی بازی یک نفره انجام شده ولی در کل راهرو محصول تلاش یک تیم 3 نفره است. خانم شهره اسماعیلی سناریوی بازی رو نوشتند و دستیار برنامه نویس بودند و آقای سپهر سنجری آهنگ سازی بازی رو انجام دادند.
4.    چقدر زمان برد تا شما توانستید این بازی را منتشر کنید؟
مدل اصلی راهرو در واقع سال 1390 برای یک مجموعه آموزشی سایت شبکه آموزش گرافیک رایانه ای ساخته شد و از اون به بعد ازش استفاده نشده بود. تقریبا دو ماه پیش تصمیم گرفتم از این مدل برای ساخت یک بازی موبایل استفاده کنم و داستان بازی شکل گرفت. پیاده سازی راهرو حدود 45 روز طول کشید.
5.    آخرین بازی منتشر شده از شما راهرو بود، ایده ی راهرو از کجا در ذهن شما ایجاد شد؟
ایده راهرو از آخرین نسخه کنسل شده سایلنت هیل در ذهن من شکل گرفت و کم کم با صحبت هایی که با خانم اسماعیلی داشتم داستان کلی کار مشخص شد. چیزی که در نسخه آلپرازولام راهرو یعنی نسخه منتشر شده می بینیم حدود 20 درصد از کل داستان هست. سناریوی بازی به صورت کامل تا انتها نوشته شده و منتظر بازخورد علاقه مندان برای بهبود داستان هستیم.
6.    چه دلیلی داشت که شما به سمت ساخت یک بازی ترسناک معمایی بروید؟
من شخصا به بازی های چالش بر انگیز علاقه مند هستم. بعد از دیدن موفقیت بازی 41148 ایده ساخت یک بازی معمایی سه بعدی به ذهنم رسید و بازهم به دلیل علاقه شخصیم به سری سایلنت هیل تصمیم گرفتم فضای بازی وهم آلود باشد. البته با توجه به اینکه راهرو بازی موبایل هست و بازی کردن بازی های سه بعدی هم روی موبایل دشوار هست بسیاری از ایده های ترسناک بازی در مرحله پیاده سازی و تست آلفا از بازی حذف شد. در واقع راهرو قرار بود خیلی سخت تر از اینها باشد!
7.    از چه موتور گرافیکی و نرم افزارهای گرافیکی برای ساخت بازی استفاده کرده اید؟
موتور بازی یونیتی هست و کدها به زبان سی شارپ نوشته شده اند. برای مدلسازی ها هم به دلیل علاقه شخصی از بلندر استفاده کردم. فتوشاپ هم که همه جا باید باشد!
8.    چه مشکلاتی برای ساخت این بازی پیش روی شما بود؟ اصلا شما با مشکلی برخورد کردید؟
مشکلات خیلی زیادی بر سر راه بازی سازان مستقل وجود دارد. بزرگترین عاملی که به نظر من مانع از پیشرفت بازی سازان ما می شود عدم امکان فروش عادلانه بازی هاست. خود من بارها تصمیم گرفتم بازی های کوچک را کنار بگذارم و استارت یک بازی بزرگ را بزنم ولی عدم پایدار بودن شرایط مارکت های ایرانی، پشت آدم را می لرزاند و همه ترجیح می دهند بازی هایی را بسازند که یک هفته ای پیاده سازی شود و ضرر سنگینی ندهند. مگر اینکه پشتوانه مالی خوبی داشته باشید و یا از بند "پ" استفاده کنید!
9.     بهترین و بدترین خاطره ای که در ذهن شما در حین ساخت بازی راهرو مانده است چه بوده؟ 
خاطره های خوب زیاد هستند، در ابتدای شروع پروژه، زمانی که سناریوی بازی داشت کامل می شد، زمان خیلی خوبی را می گذراندیم و حس خیلی خوبی داشتیم. شخصا به دلیل سنگین بودن پیاده سازی کار، چالش های فنی خوبی را گذراندم که برایم لذت بخش بود. بدترین خاطره هم فکر می کنم تاخیر 3 هفته ای در انتشار بازی بود که دلایلش قابل گفتن نیست!
10.    چه کسانی از شما در جریان ساخت بازی راهرو حمایت کردند؟
حمایت خاصی از ساخت بازی نشد. فقط اگر اجازه بدهید از چندین نفر از دوستانم تشکر کنم که برای تکمیل سناریو و تست بازی بسیار به من کمک کردند. جناب آقای نژند مدیریت مجموعه پانیذوب، آقای مهدی زاهدی و خانم ساناز ساکی که به شکل غیرمستقیم و با گفتن یک کلمه روند اصلی داستان بازی رو مشخص کردند!
11.    آیا برنامه ی برای ساخت بازی در این سبک یا سبک های دیگر در آینده نیز دارید؟
داستان راهرو باید کامل شود، البته بدیهی است که ساخت قسمت دوم بازی منوط به استقبال از قسمت منتشر شده است. دو بازی موبایل دیگر هم در حال تکمیل دارم که در مراحل پایانی هستند. سبک آنها متفاوت است، یکی مسابقه ای است و یکی دیگر موسیقایی.
12.    در آخر اگر صحبتی با مخاطبان خود دارید بیان کنید.
خیلی تشکر می کنم از فرصتی که در اختیار بنده دادید. امیدوارم که با حمایت شما دوستان عزیز، راهرو تا جایی که حقش را دارد دیده شود. به امید آینده ای روشن برای صنعت بازی سازی ایران و بازی سازان مستقل ایرانی.
 

در آخر نیز ویدیویی از بازی راهرو را برای شما قرار داده ایم.

انتخاب بازی راهرو به عنوان بازی برگزیده ی هفته در کافه بازار

 

 

در صورت تمایل به بررسی اپلیکیشن خود توسط وب سایت لرن روت از طریق این لینک با ما در تماس باشید.

برچسب ها:
مقالات مشابه




 مهدی
       
درخواست بررسی
با سلام لطفا بازی "دِ بدو" را بررسی کنید.با تشکر


بستن
پدرام : برای بررسی نرم افزار یا بازی خود به support@learnroute.ir ایمیل ارسال کنید.

 سنم
       
این بازی عالیه
واقعا خوبه.


بستن

 عرشیا
       
عرشیا
سلاممن عرشیا12ساله درشهر تهران هستم یه سوال داشتم شما باسازنده بازی41148مهدی فناعی ودزد بیمزد مهدی گنجه زادگان رقابت داریید


بستن
کامران : سلام دوست عزیز، وب سایت لرن روت فقط معرفی کننده این بازی بوده است. شما می توانید با سازنده بازی بطور مستقیم از طریق اینستاگرام در ارتباط باشید: rahro_game@

 مهدی
       
من مرحله ای اول گیر کردم سنگ نمیدونم کجا هس باید یک جا شیشه رو بشکنم و تفنگ بگیرم میشه رگ راهنمای کن
ا


بستن

 امیرعلی
       
راهنمایی
اونجاکه در قفله میگه کلید چکارکنم؟


بستن

  ؟؟؟؟
       

سلام من تو مرحله اول گیر کردم اونجایی که ینفر می افته دنبالش و میگه باید از دست این فرار کنم و وقتی ادامه میدی میخوری به ی در بعد اونجا باید چی کار کنیم؟ممنون میشم راهنمایی کنید


بستن
: باید از کلید استفاده کنی

 amirhossein
       

ببخشید چطوری باید تفنگ رو از توی دستگاه بردارم؟ لطفا راهنمایی کنید.


بستن

 امیرحسین
       
راهنمایی
چگونه باید کلت رو از توی دستگاه بردارم?


بستن
armin : سلام تو بازی راهرو چطوری باید کلت رو بردارم.خیلی سعی کردم و هر چی به ذهنم رسید انجام دادم ولی نتونستم.میشه راهنمایی کنید!

 الیاس
       
پرسشی
سلام من تو ی جایی گیر افتادم خب باید اسلحه برداری ولی میگه یه اشیاه سنگین باید بزاری باید چ بزارم چیکار کنم


بستن
حسین : من میدونم چطور باید اسلحه گرفت
Mahmood : یه سطل هست اونو میگیری میری کنار لوله یه سطل پر آب هست با اون عوض میکنی و میزاری کنار اسلحه و وسط ان یه رمز هسن اونم134فک کنم اونو میزنی بعد باز میشه تفنگ رو میگیری

 مهدی
       
بازی ایرانی راهرو قشنگ بود
راهرو قسمت ۲کی ماید


بستن

 Mahmood
       
سلام عالی بود
من تفنگ رو گرفتم خشاب رو گرفتم و اون مرد کوتوله رو کشتم بعد میخوام برم پرونده رو باز کنم میگه با کارد مخصوص باز میشه کارت رو گرفتم بعد رمز سه رقمی میاد اون رمز چیه؟؟


بستن

 Minika
       

سلام چطوری میشه تفنگ رو از صندوق در اورد؟لطفا راهنمایی کنید


بستن
سامی : سطل رو بردارید با سطلی که توش آب چکه میکنه عوض کنید و سطل پر آب رو بزارید توی دستگاه رمزش ۳۱۴
امیرحسین : رمز سه رقمی پرونده چیه لطفا سریع جواب بدید ممنون ازتون

 امیرحسین
       
رمز پرونده ها
میخواستم بدونم رمز این پرونده چیه که سه رقمیه


بستن

 روح سوار
       
راهنمایی
سلام رمزکمدپرونده ها چنده لطفا راهنمایی کنید


بستن