Real Time Web Analytics پرسش و پاسخ Elam

متفرقه

چگونه زمان خواب خود را تنظیم کنیم؟

نویسنده : کامران جعفری
تاریخ انتشار:
21:32:40 1395-02-10
راهکارهایی برای تنظیم زمان خواب

شاید تابحال از زبان روانشناسان و دکترهای بسیاری با توصیه اکید شنیده باشید که باید خواب خود را تنظیم کنید و شب ها خواب خوبی داشته باشید. احتمالا روزهایی بوده است که با گیجی و سنگینی و سردرد از خواب بیدار شده اید و روزهایی نیز بوده است که بسیار سرحال و پرانرژی از خواب برخواسته اید. علت چیست؟ چیزی که اتفاق می افتد تغییرات چرخه خواب شماست. بدون داشتن دانشی در این زمینه قادر به مدیریت چرخه خواب خود نخواهید بود. با یک خواب خوب، پرانرژی تر، سرحال تر و با حافظه قوی تر و هوشیارتری روز خود را سپری خواهید کرد. اگر چرخه خواب خود را تنظیم نکنید تمامی این ویژگی ها برعکس خواهد شد. برای دانستن نکاتی مفید از چرخه خواب، با لرن روت همراه باشید.

مهم ترین تاثیری که بهم ریختگی چرخه خواب بدن در پی خواهد داشت تنها مربوط به کمبود انرژی در طول روز نخواهد شد. کمبود خواب و تغییرات منفی چرخه خواب سبب خواهند شد تا بدن شما به درستی فعالیت های خود را انجام ندهد که این موضوع در صورت تکرار در بدن شما تقویت خواهد شد و اگر چند شب از یک هفته این روند ادامه پیدا کند مشکلات جدی تری برای بدن شما تثبیت خواهد شد. بروز بیماری های جدید و کاهش طول عمر از عمده مشکلات این موضوع هستند.

در صورت دانستن نکاتی از چرخه خواب می توانید این مشکلات را برطرف کنید.

علم خواب

خوابیدن همانند کامپیوتر نیست که با فشردن دکمه خاموش آن به یکباره خاموش شود. بدن انسان دارای مکانیزم های پیچیده است. خواب در چرخه هایی انجام می شود که به 5 مرحله تقسیم می شود. مرحله اول، خواب سبک می باشد. همان حالتی که شما به سختی به خواب می روید. دنده به دنده می شوید، تکان می خورید تا نهایتا خوابتان ببرد. مرحله دوم، خوابی عمیق تر با نفس هایی آرام تر است. مرحله سوم، کمی عمیق تر است زمانی که مغز شما به حالت defrag می رود و شروع به بازسازی و بهینه سازی عملکرد خود می کند. مرحله چهارم کمی عمیق تر است و مرحله پنجم نهایتا زمانی است که به حالت REM Sleep خواهید رفت زمانی که پلک ها مرتب بهم خواهند خورد و عضلات بی حس و فلج می شوند.

REM Sleep زمانی است که شما در آن رویا می بینید و مفیدترین زمان چرخه خواب برای شماست و اگر در میانه آن بیدار شوید برای شما بسیار مضر است. لحظه ای که بیدار می شوید، اگر در لحظه عمیق تری از خواب باشید، تاثیرات منفی آن برای شما بیشتر خواهد بود.

هر چرخه خواب تقریبا 90 دقیقه زمان می برد. REM Sleep معمولا زیاد طول نخواهد کشید و شما به سرعت به مرحله اول باز می گردید تا کل چرخه را دوباره تکرار کنید. نکته ای که در اینجا می توانید برای خواب بهتر رعایت کنید، تنظیم خواب خود در مضرب هایی از 90 دقیقه است.

بطور مثال معمول است که افراد 8 ساعت بخوابند، اما طبق نکته ذکر شده بهتر است شما خواب خود را 7.5 ساعت و یا 9 ساعت تنظیم کنید. خوابیدن به مدت 8 ساعت و بیدار شدن پس از آن دقیقا در میانه چرخه خواب است و کاملا برای شما مضر است.

البته پیش بینی این موضوع که دقیقا چه ساعتی خوابتان خواهد برد تا براساس آن ساعت بیدار شدن خود را تنظیم کنید کمی سخت خواهد بود. اما چاره چیست؟

در حال حاضر اپلیکیشن هایی وجود دارند که می توانند این مشکل را حل کنند. این اپلیکیشن ها با استفاده از ابزارهای داخلی تلفن های هوشمند و براساس تغییرات صدای نفس کشیدن شما و یا با کنترل کردن مکان گوشی و با الگوریتم های ابتکاری تعبیه شده، لحظه به خواب رفتن شما را ثبت می کنند و سپس، براساس آن مضربی از 90 دقیقه که از قبل در آن تنظیم کرده اید ساعت بیدار شدن شما را محاسبه کرده و در ساعت مشخص زنگ هشدار گوشی شما را به صدا در خواهند آورد.

با رعایت این نکات در مورد چرخه خواب، می توانید خواب بهتری در طول شب را تجربه کنید.

برچسب ها:
مقالات مشابه