Real Time Web Analytics پرسش و پاسخ Elam

متفرقه

معرفی تئوری رنگ ها، تئوری رنگ ها چیست؟

نویسنده : پدرام رضایی
تاریخ انتشار:
19:46:01 1395-03-14
چرخه رنگ یا مدار رنگ ابزاری برای ترکیب رنگهاست. اولین دایره‌ی نمودار رنگ‌ها بوسیله نیوتن در سال 1666 طراحی شد.

شما می توانید با رنگ‌ها جلب توجه کنید، یک توضیحی بدهید یا حالتی را بیان کنید. اگر شما بتوانید یک ترتیب رنگی درست را انتخاب کنید و بدانید که چگونه به طور تاثیر گذار از رنگ‌ها استفاده کنید می توانید یک محیط زیبای گرم و یا آرامش بخش را ایجاد کنید.در این مقاله ی لرن روت ما قصد داریم به شما تئوری رنگ ها را معرفی کنیم پس با این مقاله ی ما همراه باشید.

رنگ‌ها هم در حالات روحی و هم در حالات جسمی تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید با استفاده‌ی هماهنگ و آگاهانه از رنگ‌ها یک نتیجه‌ی دیدنی را خلق کنید.

چرخه‌ی رنگ

چرخه رنگ یا مدار رنگ ابزاری برای ترکیب رنگهاست. اولین دایره‌ی نمودار رنگ‌ها بوسیله نیوتن در سال 1666 طراحی شد.

چرخه رنگ گونه‌ای طراحی شده است که انتخاب هر کدام زیبا به‌نظر رسد. انواع زیادی از این طراحی ها ساخته شده ولی رایج ترین آنها براساس سه رنگ قرمز، زرد و آبی است. تعدادی از ترکیب رنگ‌ها خوشایند است و این سازگاری رنگ‌ها و یا قوس رنگ‌هاست. و آن‌ها شامل دو یا چند رنگ  با یک رابطه‌ی ثابت در چرخه رنگ‌ها هستند.

ضربه رنگ‌ها به صورت پویا طراحی شده است تا بتواند یک چرخه رنگ را با یک رنگ پایه هماهنگ کند.

رنگ‌های اصلی، ثانویه و سومین

در مدل رنگی RYB (یا کاهنده)، رنگ های اصلی عبارتند از قرمز، زرد و آبی.

همچنین سه رنگ ثانویه (سبز، نارنجی و بنفش) از ترکیب دو رنگ از رنگ‌های اصلی ایجاد می‌شود.

و در نهایت شش رنگ سومین توسط ترکیب رنگ‌های اصلی و ثانویه ایجاد می‌شوند.

رنگ‌‌های گرم و سرد

دایره‌ رنگ‌ها به دو دسته‌ی گرم و سرد تقسیم می‌شود.

رنگ‌های گرم: رنگ‌های روشن و انرژی‌زا که بیشتر در فضا هستند.

رنگ‌های سرد: باعث احساس تسکین و آرامش می‌شوند.

سفید، سیاه و خاکستری رنگ‌های خنثی هستند.

ته‌رنگ‌ها، سایه‌ها و درجات

اگر رنگی بوسیله‌ی اضافه شدن رنگ سفید روشن‌تر شود، ته‌رنگ می‌گوییم. اگر رنگ سیاه اضافه شود تا تیره‌تر گردد، سایه می‌گوییم. اگر خاکستری اضافه شود، حاصل، درجه‌ی رنگ دیگری است.

طرح رنگ مکمل

رنگ‌هایی که مخالف همدیگر در چرخه رنگ‌ها هستند رنگ مکمل در نظر گرفته می‌شوند.

بالاترین تقابل در رنگ مکمل ایجاد یک نگاه لرزان مخصوصاً هنگامی که به عنوان اشباع کامل استفاده می‌شود است. این طرح رنگ باید خوب مدیریت شود تا مغایر هم نباشد.

رنگ کامل برای نوشته‌ها خیلی بد است.

طرح رنگ متشابه

طرح‌های رنگ متشابه از رنگ‌هایی که در دایره رنگ‌ها در کنار یکدیگرند، استفاده می‌کنند.

رنگ‌های متشابه معمولاً در طبیعت پیدا می‌شوند و چشم‌نواز هستند.

دقت کنید که تفاوت به میزان کافی بین رنگ های متشابه انتخابی باشد و رنگ اول را به عنوان رنگ غالب، رنگ دوم را به عنوان رنگ پشتیبان و رنگ سوم را (به همراه سیاه، سفید یا خاکستری) به عنوان تأکید استفاده کنید.

شمای رنگی سه‌گانه

در شمای رنگی سه‌گانه، از رنگ‌هایی با فاصله‌ی مساوی در اطراف چرخه‌ی رنگ استفاده می‌شود. اگر از رنگ‌های کم‌رنگ یا سیر‌نشده استفاده کنیم، شمای رنگی سه‌گانه مرتعش خواهد بود. اگر بخواهیم از هارمونی سه‌گانه بطور موفقیت‌آمیز استفاده کنیم، باید رنگ‌ها کاملا تنظیم شده باشند، یعنی یک رنگ حاکم بر رنگ‌های دیگر باشد.

طرح تقسیم رنگ مکمل

طرح تقسیم رنگ مکمل یک متغیر از تکامل رنگ‌هاست. به علاوه اساس رنگ‌ها، و با ترکیب دو رنگ مجاور بوجود می‌آید.

این نمای رنگ مغایرت زیاد، ولی کشش کمتری دارد.

طرح رنگ کامل اغلب انتخاب خوبی برای تازه کارهاست، زیرا برای شلوغ کاری سخت است.

رویه‌ی رنگ چهارگوش (چهارگانه)

در ترتیب رنگ چهارگوش یا چهارگانه چهار رنگ در دو جفت رنگ مکمل هم قرار داده می‌شوند.

رویه‌ی رنگ مربعی

رویه‌ی رنگ مربعی شبیه به همان چهارگوش است با این تفاوت که در چرخه‌ی رنگ‌ها بین چهار رنگ فاصله‌ی برابری قرار می‌گیرد. اگر در رویه‌ی رنگ مربعی و چهارگوش یک رنگ غالب قرار گیرد بیشتر جلب توجه می‌کند. همچنین شما باید در رویه ی رنگ مربعی و چهارگوش به تعادل بین رنگ‌های سرد و گرم در طراحیتان توجه کنید.

برچسب ها: